۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۸۶۸۲۲

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۷۵۵ دلار و ۵۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد تهران یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 21 مردادماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت سکه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید

 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۷۵۵ دلار و ۵۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد تهران یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴ تومان است.

 

قیمت دلار ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۵۸ تومان رسید

 قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۶ هزار و ۵۸ تومان رسید. همچنین امروز صرافی‌ها هر دلار را ۲۵ هزار و ۵۴۲ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت خرید هر یورو نیز در صرافی‌ها ۲۹ هزار و ۷۰۹ تومان و قیمت فروش آن ۳۰ هزار و ۳۱۰ تومان است.

 

قیمت جهانی نفت خام افزایش یافت

 قیمت نفت خام پس از اینکه دیروز به دنبال درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید سقوط کرد، در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افزایش تقاضای آمریکا تقویت شد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، تا ساعت ۱۰:۱۱ به وقت تهران ۰.۱۳ درصد رشد کرد و به ۷۱.۵۳ دلار رسید. این شاخص در انتهای معاملات دیشب سقوط خود را جبران کرده بود.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت نیمه سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۱۳ درصد رشد کرد و به ۶۹.۳۴ دلار بازگشت.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که تقاضای نفت در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان به طور متوسط در ۴ هفته گذشته به ۲۰.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که این کاملاً با سطح قبل از پاندمی (۲۰۱۹) مطابقت دارد.

دولت بایدن دیروز رسماً از اوپک پلاس خواست برای پایین آوردن قیمت بنزین و حمایت از رشد اقتصادی در جهان تولید خود را بالا ببرند.

با این حال هنوز ممکن است این افزایش کافی نباشد چراکه آمریکا و اروپا در حال برداشتن محدودیت‌های ترافیکی خود هستند.

 

۳۱ محموله سرم دارویی وارد کشور شد

 مهرداد جمال ارونقی گفت: این محموله‌های سرم از کشور ترکیه تأمین و از روز سه شنبه و چهارشنبه از طریق مرز بازرگان وارد کشور شد که پنج محموله از این میزان دیروز به گمرک تهران (شهریار) وارد شده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: سه محموله از پنج محموله سرمی که دیروز وارد شده بود به صورت حمل یکسره به مقصد حمل شده و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است، اما دو محموله دیگر همچنان در گمرک مانده و صاحب کالا برای تحویل آن مراجعه نکرده است.

ارونقی گفت: امروز هم ۱۲ محموله از سرم وارداتی به گمرک تهران وارد شد که ۹ محموله آن به صورت حمل یکسره در اختیار شرکت دارویی مرتبط قرار گرفت تا به مراکز درمانی حمل شود و سه محموله دیگر نیز به محض مراجعه صاحب کالا با کمترین تشریفات ترخیص خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرایط کشور از نظر شیوع بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای است، افزود: در این شرایط همه اعم از متولیان حمل کالا، گمرک، وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌ها باید دست به دست هم داده و با کمک هم کالاهای مورد نیاز از جمله اقلام دارویی و درمانی را هرچه سریع‌تر به دست بیماران و بیمارستان‌ها برسانند.

ارونقی گفت: در این بین اگر از سمت هر یک از متولیان نامبرده قصور و یا کوتاهی در حمل، ترخیص و تحویل‌گیری کالا مشاهده شد باید به گمرک اطلاع دهند تا در سریع‌ترین زمان با متخلفان برخورد شود.

وی افزود: همچنین بامداد امروز علاوه بر یک میلیون و ۱۱۰ هزار دز واکسن کرونای چینی، ۵۰۰ هزار دز واکسن دیگر هم از مبدا چین به فرودگاه امام خمینی (ره) وارد و با حداقل تشریفات به متولیان وزارت بهداشت تحویل شد.

 

تقاضا برای هویج ۳ برابر شد/افزایش ۱۰۰۰ تنی عرضه

 مصطفی دارایی‌نژاد دلایل اصلی بالا رفتن قیمت هویج را افزایش تقاضای مردم برای مصرف آب هویج در شرایط کرونایی و کاهش عرضه این محصول دانست و گفت: با این افزایش عرضه، قیمت این محصول در بازار تعدیل می‌شود؛ وی افزود: در این فصل بیشترین هویج مصرفی در کشور از جنوب و شهر دزفول تامین می‌شود که اکنون در انتهای برداشت آن هستیم و عرضه کاهش داشته است که البته این موضوع مقطعی بوده و از شب گذشته پس از یک بازه زمانی بیست روزه که عرضه کاهش یافته بود، هویج تولیدی شهرهای بروجرد و اصفهان روانه بازار شده‌اند و پس از آن هم شهرهای اطراف تهران محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند که همین موضوع باعث متعادل شدن قیمت این محصول می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران تاکید کرد: در چند وقت اخیر ورودی بار هویج به میدان تره بار مرکزی به ازای هر شب پانصد تن بود که هم اکنون دو شب است که این میزان به هزار و پانصد تن افزایش یافته است.

وی افزود: البته با شدت گرفتن شیوع کرونا مصرف آب هویج و سیب تا چندین برابر افزایش یافته است، به نحوی که تنها در هویج درخواست‌ها به۳ برابر رسیده است.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه قیمت عمده هر کیلوگرم هویج در میادین تا ۲۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، تاکید کرد: با افزایش ورود میزان هویج به تره‌بار مرکزی قیمت‌ها تا حدودی تعدیل داشته و به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده قیمت‌ها کاهش بیشتری داشته باشد.

دارایی‌نژاد گفت: در صورت تحقق پیش‌بینی ما، در هفته آینده در سطح خرده فروشی‌ها هم قیمت هر کیلوگرم هویج نباید بیش از ۲۰ هزار تومان باشد.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات